Navigation Menu+

Wizualizacje i animacje komputerowe

poznań

Nowoczesne projekty graficzne nieruchomości deweloperskich, innowacyjne wizualizacje nowej galerii handlowej czy ścieżek rowerowych powstających aktualnie w jakimś mieście… dzięki nowoczesnym technologiom komputerowym za pomocą odpowiednich programów możemy dzisiaj przedstawić na obrazie w zasadzie wszystko. Projekty graficzne i trójwymiarowe wizualizacje są zatem niesamowitym źródłem informacji, rozrywki czy wreszcie reklamy, którą skrzętnie od wielu lat wykorzystują działalności i spółki z bardzo różnorodnych branż. Co więcej, wspomniane projekty służą również celom popularnonaukowym. Wizualizacje wykorzystuje się w przedszkolach, podstawówkach, szkołach ogólnokształcących czy na uczelniach wyższych. Wydaje się, że obraz i możliwości jego przedstawiania pełnią w życiu człowieka bardzo ważną funkcję. Warto się przy tym zastanowić, w jakiej zależności przekazywane treści merytoryczne za pomocą słów sytuują się wobec wspomnianych wizualizacji montowanych głównie przy użyciu obrazu (oraz w dużej mierze dźwięku – nastawionego jednak bardziej na efekt i podkreślenie wizualizacji, aniżeli na słowo mówione). Czy możemy dzisiaj mówić o dominacji wizualizacji komputerowych? Jakie różnice w postrzeganiu słów i obrazów można wyróżnić porównując pokolenia ostatnich dwóch dekad z pokoleniami wcześniejszymi? Okazuje się, że powyższe zagadnienia są nie tylko ważne, ale również bardzo interesujące.

Animacja a wizualizacja

W dobie dwudziestego pierwszego wieku w wielu branżach animacje oraz wizualizacje pełnią ważną funkcję. Warto jednak pokrótce wyjaśnić, na czym polega subtelna różnica pomiędzy dwoma wspomnianymi formami graficznymi wykorzystywanymi między innymi w przestrzeni reklamowej czy edukacyjnej. Oba terminy należą oczywiście do kategorii grafiki komputerowej. Wizualizacja to nic innego jak pewien sposób przedstawienia wybranych obiektów za pomocą specjalnie do tego stworzonych programów komputerowych. Warto mieć świadomość tego, że żadna wizualizacja nie powstanie ot tak. Osoba przygotowująca projekt najpierw zajmuje się tak zwanym modelowaniem, czyli przekształcaniem figur w obiekty trójwymiarowe. Kolejnym elementem pracy jest stworzenie odpowiedniej tekstury, dzięki której stworzone obiekty będą przypominały rzeczywiste obrazy. Krok następny opiera się z kolei na tak zwanym ustawianiu sceny, czyli innymi słowy rzecz ujmując na dopieszczaniu przygotowywanego projektu. Ważne jest tutaj światło czy rozmieszczenie dodatków. Ostatnią rzeczą w przypadku wizualizacji jest rendering, czyli stworzenie obrazu dwuwymiarowego (płaskiego obrazka). Animacja to z kolei umiejętność czy – jak niektórzy twierdzą – nawet sztuka tworzenia obrazów ruchomych, oczywiście przy użyciu programów komputerowych. W dobie dwudziestego pierwszego wieku w cenie o wiele bardziej są oczywiście animacje trójwymiarowe, jednak wciąż w niektórych przestrzeniach spotyka się animacje dwuwymiarowe.

Przestrzenie wizualizacji oraz animacji komputerowych

wizualizacjeWizualizacje komputerowe, najczęściej w formie trójwymiarowej, można dzisiaj spotkać w zasadzie wszędzie. Przede wszystkim dlatego, że treść przekazywana za ich pomocą wydaje się współczesnemu człowiekowi bardzo atrakcyjna. Co ciekawe, nie tylko dla osób z niższym wykształceniem, ale także dla osób posiadających nie tylko wykształcenie wyższe, ale także ponadprzeciętną umiejętność posługiwania się językiem polskim w normie wzorcowej. W jakich przestrzeniach najczęściej spotykamy zatem wizualizacje komputerowe?

  1. Przestrzeń edukacyjna – coraz częściej wizualizacje trójwymiarowe wykorzystywane są w środowiskach szkolnych i akademickich po to, by zobrazować uczniom i studentom głoszone tezy czy wyjaśniane zagadnienia. Często nie chodzi jedynie o to, by obraz stał się podstawą rozumienia przedstawianego tekstu. Podobnie jak będzie się to działo w kolejnych przestrzeniach, wizualizacje trójwymiarowe mają dla młodych ludzi wymiar atrakcyjny. O wiele szybciej, dłużej i co najważniejsze chętniej wspomniani uczniowie i studenci są w stanie skupić się na przedkładanym wykładzie wtedy, gdy jest on „opakowany” w przyciągającą uwagę formę.

  2. Przestrzeń reklamowa – od dawien dawna reklama próbowała przyciągnąć konsumentów po to, by określona firma czy działalność powiększyła swoje zyski. Rozwój nowoczesnych technologii stał się wisienką na torcie dla ciekawych pomysłów reklamodawców. Dzięki intrygującym obrazom na ekranie telewizyjnym czy na stronach internetowych produkty oraz różnego rodzaju usługi na dłużej zapadają w pamięć potencjalnemu odbiorcy. Warto jednak dodać, że w ostatnim czasie słowo znów powróciło do łask. W cenie są zatem nie tylko reklamy przedstawiające ciekawe animacje i wizualizacje, ale także reklamy operujące kalamburami, czyli zabawami słownymi.

  3. Przestrzeń nieruchomości – w przypadku mówienia o animacjach oraz wizualizacjach warto wyróżnić kategorię związaną z nieruchomościami. Okazuje się bowiem, że bardzo ważną funkcję wspomniane projekty pełnią w przestrzeniach budowlanych oraz deweloperskich. Dziś popyt na mieszkania i domy jest oczywiście duży, jednak inwestorzy już podczas budowy danej inwestycji chcą przedstawić efekt końcowy potencjalnie zainteresowanym klientom. Jak to zrobić? Najprościej oczywiście poprzez trójwymiarowe animacje oraz wizualizacje, które coraz częściej przypominają nam rzeczywisty obraz tego, co za jakiś czas faktycznie powstanie. Warto zaznaczyć, że coraz częściej wiele osób decyduje się na kupno mieszkania czy domu wyłącznie na podstawie obejrzanej wizualizacji. Z pewnością takie postępowanie dowodzi, że współczesne projekty graficzne rzeczywiście reprezentują bardzo wysoki poziom.

Warto oczywiście pamiętać, że profesjonalnej wizualizacji czy animacji nie stworzy każdy. Nowoczesne projekty graficzne wymagają nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także umiejętności. Najczęściej wspomniane innowacje wdrażają dzisiaj doświadczone i jednocześnie bardzo pomysłowe agencje interaktywne oraz reklamowe. Wyjątkiem są zazwyczaj przestrzenie edukacyjne, w których tworzone projekty reprezentują zwykle niższy poziom.